MTH begynder uddybning af Rønne Havn
Skibene bliver større og større, hvilket vi bl.a. ser med hurtigfærgerne og de installationsskibe, der anløber Rønne Havn. Rønne Havn skal derfor have en havneinfrastruktur, der følger med kundernes behov, og det betyder længere kajer, større drejebassiner samt bredere og dybere sejlrender.
Som et led i de igangværende anlægsarbejder på Rønne Havn, vil entreprenørfirmaet MT Højgaard i den kommende uge påbegynde uddybningsarbejder, når tilladelsen hertil forventeligt er på plads.
“Vi uddyber havnen for at sikre, at de skibe som skal anløbe havnen, har op til 11 meters dybde, som er behovet i de store erhvervshavne. På den måde sikrer vi, at Rønne Havns dybde kan imødekomme de forventninger, som der er til en fremtidssikret havn,” siger Lars Nordahl, adm. direktør, Rønne Havn.
Uddybningen af havnen betyder, at der i indsejlingen, Vesthavnen samt dele af Sydhavnen skal uddybes indtil 11 meter, hvilket er samme vanddybde, som allerede i dag findes i Industrihavnen.
Uddybningen begynder i slutningen af næste uge, hvorefter der vil foregå uddybning døgnet rundt i overensstemmelse med de givne tilladelser.
”De steder, hvor vi skal uddybe, er primært den nye forhavn, ved det større svajebassin og langs den nye multifunktionskaj, hvor vi skal have 11 meter vanddybde. Arbejdet vil ikke kunne lade sig gøre uden at vi uddybede døgnet rundt grundet alt den megen trafik ind og ud af havnen. Vi uddyber derfor også om natten, hvor der ikke er så meget trafik,” siger Dan Harborg Locht, projektchef hos MT Højgaard.
Ved at uddybe om natten kan Rønne Havn opretholde en sikker drift, og forsyningssikkerheden til og fra Bornholm.
I alt skal der uddybes ca. 750.000 m3 havbund, som primært vil være juraler. Hvis der findes sandlommer, vil MT Højgaard indbygge sandet i de nye konstruktioner i forbindelse med etape 4, hvilket er et meget bæredygtigt tiltag.