Rønne Havn

Vis menu

Plan- og miljøgrundlaget for etape 4 er vedtaget

Tirsdag den 19. marts godkendte kommunalbestyrelsen i BRK både plan- og miljøgrundlaget for etape 4 af Rønne Havns fremtidssikring.

 

Rønne Havn er Bornholms primære forsyningshavn, og en vigtig forudsætning for øens vækst og udvikling. Skibsfarten, areallejerne, det bornholmske erhvervsliv, rejsende til/fra havnen og hele det bornholmske samfund stiller dermed krav om en stadig mere effektiv og professionel håndtering af de opgaver og serviceydelser, som havnen løser.

 

Fremtidssikring af Rønne Havn sker ved effektivisering og professionalisering, udvikling af nye markedsområder og investeringer i en fremtidssikret infrastruktur.

 

Der er en rød tråd i arbejdet med de fire etaper af fremtidssikringen af Rønne Havn:

 

Etape 1, der stod færdig i 2019, og omfattede opførelsen af et nyt havneafsnit syd for den oprindelig havn, samt en ny ydermole, nye land- og kajarealer samt en uddybning af havnebassiner.

 

Etape 2, inklusive Galløkken, der stod færdig ved årsskiftet 2022/2023. Dette arbejde omfattede yderligere kajareal med tilhørende bagland for at imødekomme den stigende efterspørgsel på kajer og arealer, der kan håndtere storebelastninger. Hertil en forlængelse af den nye ydermole.

 

Etape 3, der forventes at stå færdig i slutningen af 2024. Etape 3 omfatteretablering af yderligere landareal og en ny kaj i området omkring det tidligere fiskeribassin i Sydhavnen.

 

Etape 4 er i sig selv symbolet på udviklingen af den moderne og tidssvarende havn. Med denne havneudvidelse foretager vi en række markante ændringer, der indkapsler ønsket om en bedre og mere sikker havn, skaber nyt kajareal samt medvirker til den ønskede funktionsopdeling af havnens aktiviteter. Den nye søndre ydermole forlænges endnu engang, og der kan derved bedre dæmmes op for påvirkningerne fra den fremherskende vestenvind. Nogle af de indre moler og dækningsværker fjernes, hvorved der opnås bedre besejlings- og manøvreforhold i havnen. Vi uddyber yderligere dele af havnen, så vi er istand til at tage imod stadigt større skibe og fartøjer. Med den nye multifunktionskaj i Vesthavnen kan vi i større grad opdele aktiviteterne medpassagertrafik i Vest- og Nordhavnen samt industriaktiviteter i Sydhavnen.

 

Desuden hæver vi, som ved de tidligere etaper, havneområdet op til kote 3, hvorved vi sikrer mod fremtidige klimatiske forhold og vandstandsstigninger.  

 

Masterplanens etape 4 er dermed helt afgørende for fremtidssikringen af havnen.