Debat: Det Blå Danmark sætter fokus på Grøn Krydstogtturisme

Folkemødet har fokus på de 17 verdensmål og klimadebatten florerer for fuld skrue. Flere danske havne bliver skudt i skoene at de ikke tilbyder landstrøm, men kan krydstogtskibene reelt tage imod landstrøm sådan som status er i dag og er det i virkeligheden LNG eller andre løsninger, der er ’vejen frem’? Og er debatten et medieskabt massehysteri? Kig forbi og stil spørgsmål til panelet.

Det Blå Danmark sætter fokus på ’Grøn Krydstogtturisme’, som er et hot klimaemne netop nu og Rønne Havn deltager.

”Vi har valgt at deltage i debatten, fordi vi dels er positive og lydhøre overfor de nye bæredygtige ideer – men også gerne vil høre fra andre aktører i branchen - hvad der er de bedste løsninger på udfordringerne vedr. krydstogtskibenes udledning af CO2 mens de ligger i havn. Vi ønsker at nuancere debatten, forstået på den måde, at grønne investeringer jo, lige som alle andre investeringer, skal tilpasses markedet og det som kunderne (rederierne) reelt efterspørger,” udtaler Thomas Bendtsen, Adm. Dir. for Rønne Havn A/S i en pressemeddelelse.

Han opfordrer til, at folk kigger forbi og deltager eller stiller spørgsmål til paneldeltagerne:

”Folkemødet er en rigtig god platform for dialog. Vi er i færd med en havneudvidelse, hvis formål er at bidrage til vækst og beskæftigelse på Bornholm. Vi har netop investeret i et spildevandsanlæg, så skibene ikke udleder deres spildevand i Østersøen. Vores bilflåde er skiftet til EL-biler, så vi gør selv rigtig meget. Vi vil gerne kigge på mulighederne for landstrøm eller LNG eller øvrige teknologier, men det er i princippet kunderne og markedet, der skal beslutte sig for hvilken løsning de vil vælge – før det giver mening for havnene at investere. Derfor opfordrer vi til løsninger på internationalt og europæisk politisk plan, så vi får nogle ens rammevilkår og standarder,” udtaler Thomas Bendtsen.

Med i debatten er blandt andre Christian Ege Jørgensen, tidl. sekretariatsleder i Det Økologiske Råd samt Claus Bødker, adm. dir. for Cruise Copenhagen Network/Cruise Baltics. (Wonderful Copenhagen)

Fakta:

Tid & Sted for debatten: Postbåden Peter ved Det Blå Danmark – Allinge Havn (H7) Fredag den 14. juni kl. 12.00 – 13.00.

Deltagere:

Jakob Flyvbjerg, Havnedirektør for Aarhus Havn

Thomas Bendtsen Adm. Dir. for Rønne Havn A/S

Christian Ege Jørgensen, Det Økologiske Råd – Tidl. Sekretariatsleder gennem 21 år

Pernille K. Lydolph, Adm. Dir. for Destination Bornholm

Claus Bødker, Adr. Dir for Cruise Baltics/Wonderful Copenhagen..

Moderator: Morten Scheelsbeck, Danske Havne