To første krydstogtanløb er aflyst

Rønne Havn A/S bekræfter aflysninger som følge af COVID19-pandemien.

Mange rederier har, som følge af COVID19-pandemien, valgt at indstille deres aktiviteter for en periode. Det har også fået konsekvenser for Rønne Havn A/S:

”Vi kan nu bekræfte at sæsonens første to krydstogtanløb er blevet aflyst, som følge af den verserende pandemi, som rederierne også gør deres for at bekæmpe. Det drejer sig konkret om M/S Astoria, som skulle anløbe havnen den 29. marts, og M/S Magellan, der skulle anløbe, den 15. april.,” udtaler Thomas Bendtsen.

Lukkede grænser og ’modtager-pligt’

Som bekendt har Regeringen besluttet at lukke grænserne til Danmark indtil videre. I den periode har det også konsekvenser for Rønne Havn A/S’ håndtering af krydstogtskibes anløb:

”Alle danske havne har, ifølge Havnelovens §5, en såkaldt modtagerpligt og ifølge Det internationale Sundhedsregulativ (§5 art. 28) skal et skib ikke hindres i at anløbe en havn af ”folkesundhedsmæssige grunde”. Men hvis ikke rederiet selv havde aflyst anløbene, så havde vi, på grund af de nu lukkede statsgrænser, ikke haft hjemmel til at lade krydstogtpassagererne gå i land. Men i en sådan – tænkt – situation, havde vi dog haft et krydstogtskib liggende langs kaj indenfor vores ISPS-område pga. modtagerpligt-ordningen. Vi har et tæt og godt samarbejde med det lokale Politi og øvrige relevante myndigheder og stod vi i en sådan situation, så har vi processer på plads til at håndtere det, men jeg er da tilfreds med, at vi ikke står i den situation,” udtaler Thomas Bendtsen.

Rønne Havn A/S har fra starten taget situationen meget alvorligt og følger  myndighedernes påbud, restriktioner og anbefalinger for at begrænse udbredelsen af COVID19-vira og for at holde forsyningslinjen til og fra Bornholm i drift 24-7 og 365 dage om året.

Rønne Havn A/S opdaterer løbende bookinglisten for krydstogtanløb i takt med at den ændrer sig. Rønne Havn A/S vil desuden informere pressen, hvis og såfremt, der sker yderligere ændringer, der relaterer sig til COVID19-situationen. Pga. COVID19, tilbyder Rønne Havn A/S ikke interviews, der kræver fysisk fremmøde.

For yderligere information – kontakt:

Vicki Johansen, Presseansvarlig hos Rønne Havn A/S

Tlf:    + 45 24 79 47 29