Rønne Havn A/S har begyndt en ny æra

2020 blev et historisk år for Rønne Havn A/S, der oplevede resultatet af de seneste års udbygningsprojekter, der bl.a. skal gøre havnen til den førende i udskibning havvindmøller i Østersøen.

Samlet kom Rønne Havn A/S i 2020 ud med en omsætning på 85.3 mio. kroner, og det svarer til en stigning på knap ti procent i forhold til 2019. Årets resultat landede på +10.4 mio. kroner, hvilket anses for tilfredsstillende af bestyrelsen, set i lyset af de påvirkninger Covid-19 pandemien har haft på selskabets økonomi.

Væksten i omsætning skyldes bl.a. at Rønne Havn A/S har været en del af etableringen af Danmarks største havvindmøllepark (600MW) på Kriegers Flak, som i 2021 vil levere grøn strøm svarende til 600.000 husstandes forbrug. Projektet er blevet til i samarbejde med internationale virksomheder, som Vattenfall, Siemens Gamesa Renewable Energy og Muelhan.

”Vores satsning på flere og nye forretningsområder som fx udbygning af havvind i Østersøen har været helt rigtig, og vi kan nu se resultaterne af de mange anlægsinvesteringer, som betyder vi fremover vil kunne tiltrække flere offshore-projekter til Bornholm. Corona-pandemien satte derimod også sit aftryk på Rønne Havn i 2020, hvor der var en opbremsning blandt krydstogtturismen og et mindre fald i antal anløb fra de tre færgeruter. Selvom vi samlet kommer ud med et mindre overskud i 2020 end forventet, er vores forretning godt rustet og med til at sikre vi i 2020 kommer ud med et driftsresultat før afskrivninger der er forbedret i forhold til 2019,” siger Thomas Bendtsen, CEO for Rønne Havn A/S.

Som en del af den nye æra har Rønne Havn A/S valgt at tage et større socialt ansvar ved bl.a. at inddrage FN’s Verdensmål i det strategiske arbejde for udviklingen af havnen.

”Ligesom vores kunder og partnere ønsker vi også at tage ansvar over for miljø og klima ind i vores måde at agere som virksomhed. Vi arbejder målrettet med FN’s verdensmål, og vi ser os som en medspiller i at lykkes med en gradvis CO2-reduktion frem mod 2030,” siger Thomas Bendtsen, CEO for Rønne Havn A/S.

Ifølge bestyrelsesformand for Rønne Havn A/S, Lars Karlsson, vil det øgede fokus på social ansvarlighed være en central del af havnens udvikling i de kommende år. Han ser også den nye æra med fokus på projekter indenfor havvind som en gevinst for alle bornholmere, da det vil styrke Rønne Havns rolle som bornholmernes forsyningshavn og maritime motorvej til omverdenen.

”Det er en enestående udvikling som Rønne Havn A/S har gennemgået i de seneste år. Udover at skabe flere jobs giver indsatsen også opmærksomhed i hele Østersøregionen og vidner om en stærk organisation, der er målrettet på at levere resultater for alle bornholmere,” siger han.

Årsregnskabet, Årsrapporten og CSR-rapport for 2020 kan downloades fra havnens hjemmeside: www.portofroenne.com