EU-finansieret undersøgelse tegner vejen for lokal Power-to-X-produktion af grønne brændstoffer på Bornholm
Der er basis for at producere grønne brændstoffer på Bornholm. Det konkluderer en EU-støttet rapport, som i det sidste år har undersøgt muligheden for lokal Power-to-X-produktion af grøn energi på Bornholm.
Undersøgelsen har haft som formål at undersøge grundlaget for en produktion af grønne brændstoffer på Bornholm. Produktion af Power-to-X brændstoffer er blevet relevant i forbindelse med etableringen af Energiøen Bornholm, hvor der vil blive opsat minimum tre GW havvind, samt etableret energiforbindelser til Sjælland og Tyskland.
Et Power-to-X-projekt kan være med til at øge værdien af den nye energiø og understøtte de politiske målsætninger om 70% reduktion af drivhusgasser i 2030 og udbygning af Power-to-X-projekter i Danmark.
Hovedkonlusionerne i Power-to-X-rapporten er bl.a.
- Power-to-x produktion på Bornholm er mulig i forbindelse med etableringen af energiøen
- Der er rigeligt med spildevand til rådighed på Bornholm, selv til et stort Power-to-x-anlæg. Hverken grundvand eller havvand vil derfor være nødvendigt at anvende i en evt. Power-to-X-proces
- Der er et marked for grønne brændstoffer lokalt, ligesom det er forventeligt at der vil være et hurtigt voksende marked til skibstrafikken
- Der er muligheder for at lave sektorkobling og udnytte spildvarme fra et Power-to-X anlæg til fjernvarme
- Spildvarme fra et Power-to-X-anlæg kan også udnyttes til nye erhverv på Bornholm
- Oxygen fra et Power-to-X-anlæg kan bruges til at rense vores spildevand gennem fx symbiose mellem spildevand og Power-to-X-produktion
- Et Power-to-X-anlæg kan hjælpe med at balancere energisystemet
Undersøgelsen kommer ikke med konkrete forslag til placering af et Power-to-X-anlæg, men har udarbejdet en guideline til potentielle udviklere med input omkring placering af et evt. Power-to-X-anlæg på Bornholm.
Som en del af undersøgelsen er der blevet lavet et roadmap eller arbejdsprogram for, hvordan et Power-to-X-anlæg kan etableres. Den viden vil nu blive gjort frit tilgængelig ligesom andre af undersøgelsens konklusioner.
Projektet har set på produktion af ammoniak og hydrogen, men vil i de kommende måneder også undersøge om det også er muligt at etablere en produktion af metanol, som er det grønne brændstof som mange skibe begynder at sejle på.
Projektet er udført i partnerskab med Ørsted Hydrogen Holding, Skovgaard Energy, Topsoe, Danfoss Drivers, Rambøll, Bornholms Energi & Forsyning, Bornholms Kommune, DTU Management, DTU Vind- og Energisystemer og Gate 21.