Stor opbakning til krydstogtsturisme på Bornholm
Krydstogtsturisme på Bornholm har stor opbakning blandt øens beboere, som ser det som værdiskabende og positivt, at der kommer krydstogtsskibe til øen. Det viser en undersøgelse af bornholmernes holdning til krydstogt.
De mange internationale gæster, der besøger Bornholm gennem krydstogter, bringer øens charme med sig hjem og skaber en øget interesse for øen som turistmål.
Der er stor opbakning til krydstogtsturisme på Bornholm blandt øens beboere, som ser det som værdiskabende og positivt, at der kommer krydstogtskibe til øen. Det viser en undersøgelse af bornholmernes holdning til krydstogt.
Krydstogtssæsonen er netop afsluttet, og den blev også et bevis på den store lokale opbakning. Med over 60 krydstogtanløb har øens handelsliv og seværdigheder nydt godt af den øgede aktivitet, som ifølge bornholmerne skaber værdi og styrker Bornholm som et attraktivt turistmål.
Undersøgelsen, som er lavet af analysebureauet Opinion & The Other One, viser, at et flertal af bornholmerne ser krydstogtsturisme som en fordel for øens økonomi og turismeprofil. Særligt butikker, caféer, restauranter og seværdigheder i og omkring Rønne har glæde af de mange besøgende, men krydstogtgæsterne bidrager også med både omsætning og opmærksomhed, der forstærker Bornholms position som en attraktiv turistdestination.
Udover de økonomiske fordele ser bornholmerne også krydstogtturismen som en vigtig faktor i øens markedsføring. De mange internationale gæster, der besøger Bornholm gennem krydstogter, bringer øens charme med sig hjem og skaber en øget interesse for øen som turistmål.
”Turismesæsonen i 2024 har med succes understreget Bornholms styrker som krydstogtdestination i Danmark og Østersø-regionen. Det er derfor også meget positivt, at der er stor opbakning til krydstogt på Bornholm. Vi ser krydstogt som et vigtigt forretningsområde, der kan styrke og udvikle Bornholm som Danmarks bedste turistdestination,” siger Jeppe la Cour, kommerciel direktør i Rønne Havn A/S.
Destination Bornholm glæder sig også over den store opbakning til krydstogtsturismen på Bornholm.
”Det er glædeligt, at langt størstedelen af bornholmerne ser en positiv værdi ved krydstogtturismen. Det er også den tilbagemelding, vi får fra store dele af det bornholmske turismeerhverv. Krydstogtturisme skaber værdi for Bornholm, bl.a. for detailhandlen, restaurationer, kunsthåndværkere og attraktioner, men også for erhvervsgrupper, som måske ikke umiddelbart er synlige for den almindelige bornholmer, såsom busselskaber og guider. Endelig bidrager krydstogtgæsterne til aktivitet uden for sommeren, hvilket er en del af den bornholmske turismestrategi,” siger Gitte Tvilling, adm. direktør i Destination Bornholm.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Opinion & The Other One under ledelse af Jesper Claus Larsen. I alt er der gennemført 302 interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen på Bornholm i alderen 18 år eller derover. Dataindsamlingen er gennemført online i uge 23, juni 2024. Til brug for undersøgelsen blev der udtaget en stratificeret stikprøve med udgangspunkt i den på Bornholm kendte fordeling på kriterierne køn og alder.